måndag, november 13, 2006

Det dröjde inte länge...

Jag hade rätt. Moderaternas största mål under sin tid vid makten är att göra livet surt för oss fattiga och utsatta. Nu har Finansministern Anders Borg kommit på med den "fantastiska" idén att ge böter till arbetslösa som inte söker aktivt. Med det menar han att man ska söka varenda jobb i platsbanken på ams.se, det spelar ingen roll om det är hjärtkirurg eller städare. Vad spelar det för roll om man är utbildad till att göra jobbet man söker. Läs mer på Aftonbladet. Tur nog så har jag inte A-kassa så jag drabbas inte än, men det dröjer nog inte länge innan moderaterna ger sig på oss med soc-bidrag också.

Soc gav sig på mina pengar däremot. Min handläggare hade tydligen missat under alla dessa år att elen ingick i hyran. Idag när jag lämnade in ansökan så upptäckte damen jag pratade med det så därför får jag nu 240 kr mindre i månaden. Tackar! Speciellt tack för att ni tar dem pengarna den här månaden när jag har större utgifter än vanligt med julklappar, taklampa, tågbiljetter, vinterskor, räkningar och mat till både mig och Legolas. En sak är dock konstig. Enligt henne så ska jag få pengarna i morgon för det tar bara 24 timmar nu med deras nya banksystem, men i brevet som vi fick hem om det nya systemet de har på soc så skickar de inte ut några pengar föränn tidigast den 20 varje månad. Nåja, bättre för mig när det gäller att köpa tågbiljetterna. Då finns det en chans att jag kommer med de tåg jag planerat att åka med. Måste bara prata med Elli först innan jag beställer så att de inte tänkt något annat och sen är det ju Lego jag måste tänka på.

Jag tror att jag är smått sjuk. Jag fryser konstant i lägenheten, fast enligt tremometern så är det 21 + grader inne. Jag sover med strumpor, långbyxor och T-shirt + täcket upp till öronen och ändå fryser jag. Enda gångerna jag känner mig varm är nar jag ligger i badet.

Det var allt för denna gång...

1 kommentar:

Susanna sa...

Nja. Förslaget går ut på att om ma inte söket jobb tillräkligt aktivt så får man böta en dagsersättning. Redan idag kan man straffas om man inte söker jobb tillräkligt aktivt. Skillnanden är att idag kan hela a-kassan dras in. M förslag är därför mer humant.
Den stora frågan är vad som menas med "tillräckligt aktivt".
Jag tycker förslaget är bra. Som det är nu så är det alltför lätt att bara sitta och inte söka några jobb. och abra plocka in a-kassa.

BTE du ska vara glad att de bara drig bort de 240 som de betalat ut för mycket. Tänk om du hade blivit återbetalningskydlig. Det hade blivit många tusenlappar.